تبلت

اپل

تبلت

اپل

همه چیز در مورد جدیدترین تبلت اپل: iPad 3

همه چیز در مورد جدیدترین تبلت اپل: iPad 3

یکی از داغ‌ترین خبرهای مرتبط با گجت‌های دیجیتالی روز اطلاعات تازه پیرامون تبلت آینده شرکت اپل با عنوان iPad 3.0 است تبلتی که به احتمال قوی در پایان سه ماهه اول سال 2012 بصورت رسمی به نمایش گذاشته خواهد شد.

یکی از داغ‌ترین خبرهای مرتبط با گجت‌های دیجیتالی روز اطلاعات تازه پیرامون تبلت آینده شرکت اپل با عنوان iPad 3.0 است تبلتی که به احتمال قوی در پایان سه ماهه اول سال ۲۰۱۲ بصورت رسمی به نمایش گذاشته خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از عصر نوشتن، اما حتی پیش از معرفی رسمی این مدل نیز اطلاعات و اخبار پراکنده‌ای در ارتباط با مشخصات و قابلیت‌های iPad 3.0 از کانال‌های رسمی و غیر رسمی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است که همگی بیانگر مدلی بسیار پیشرفته با امکاناتی فراتر از انتظار هستند.

در مقاله پیش‌رو با بررسی تمامی اطلاعات ارائه شده برای این مدل، از قابلیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری احتمالی iPad 3.0 پرده بر خواهیم داشت. با ما همراه شوید.
از ارائه iPad 2.0 در ابتدای سال ۲۰۱۱ اینک نزدیک به یک ‌سال گذشته است یک سالی که با فراز و فرودهای فراوان و نکات مثبت و منفی متعددی برای اپل همراه بوده است که از جمله تلخ‌ترین آنها می‌توان به از دست رفتن اسطوره ایده‌پرداز این برند، استیو جابز با شخصیتی جهانی اشاره کرد.

گجت های تولیدی جدید در این دوره زمانی یک ساله که همچنان حضور کم‌رنگ استیو جابز در آنها احساس می‌شود نسل جدید iPod و iPhone 4S ارائه شده در آخرین فصل سال ۲۰۱۱ است که مدتهاست بصورت رسمی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته‌اند اما غیبت iPad در این میان و سنت همیشگی اپل در ارائه سالیانه یک گجت منحصر به فرد در کلاس‌های سه‌گانه متفاوت، شرایط را بطور کامل برای معرفی نسل جدید تبلت‌های این شرکت مهیا نموده است، مدلی که به عنوان نخستین گجت تولیدی اپل پس از استیو جابز به احتمال قریب به یقین از تغییرات بسیار بیشتری در قیاس با دو نسل قبلی این کلاس برخوردار خواهد بود.

اطلاعات در دسترس پیرامون مشخصات و قابلیت‌های iPad 3.0 از منابع متعدد رسمی و غیر رسمی منتشر شده است که طبیعتا نمی‌توان در مورد صحت و سقم تمامی آنها با اطمینان کامل اظهار نظر نمود از این رو بهتر دیدیم با بررسی تقریبا تمامی اخبار مرتبط با iPad 3.0 شمای کلی این تبلت محبوب را بر پایه اخبار موثق در این زمینه ترسیم کنیم.

۱- زمان ارائه 

نخستین اخبار پیرامون iPad 3.0 در جولای ۲۰۱۱ در گزارش Digitimes منتشر شد جائیکه یک شرکت تایوانی تامین کننده قطعات برای اپل از تولید قطعات iPad 3.0 خبر داده بود.

کمی پیش‌تر در نوامبر ۲۰۱۱ بار دیگر اخبار Digitimes حاکی از ارسال پنل‌های iPad 3.0 از سوی تولید‌کنندگان به میزان یک میلیون در ماه اکتبر و دو میلیون در نوامبر بود.

مجموعه کارخانه‌جات Foxconn چین نیز بعنوان بزرگترین تولید‌کننده مادر محصولات اپل آغاز تولید نهائی iPad 3.0 در ژانویه ۲۰۱۲ را در اظهارنظری نسبتا رسمی تائید نمود. یک منبع از شرکای تجاری اپل نیز در گفتگوئی با Bloombergضمن اشاره به آغاز تولید iPad 3.0 در ژانویه ۲۰۱۲ خبر از رسیدن به سقف تولید در ماه فوریه داده است.

بدین‌ترتیب طبق پیش‌بینی Digitimes میزان تولید این محصول در پایان سه ماهه اول سال ۲۰۱۲ به ۹٫۵ تا ۹٫۸ میلیون دستگاه خواهد رسید و شایعات پیرامون نمایش این محصول پیش از بهار ۲۰۱۲ با این حجم تولید، بیش از اندازه به واقعیت نزدیک خواهد شد در واقع بر طبق پیش‌بینی اکثر ناظران iPad 3.0 در فوریه ۲۰۱۲ بصورت رسمی به نمایش گذاشته شده و در ابتدای مارچ به بازارهای آمریکا و در پایان همان ماه به بازارهای اروپائی عرضه می‌شود.

۲- مشخصات پردازنده

با توجه به سیر صعودی پردازشگرهای مورد استفاده در دو نسل قبلی آی‌پد و حضور چیپ‌ست دو‌ هسته‌ای A5 در iPad 2.0 استفاده از پردازنده جدیدی در قالب چیپ‌ست A6 در  iPad 3.0امری کاملا محتمل و قابل پیش‌بینی‌ست. پردازنده حاضر در این چیپ‌ست بر طبق ناگفته‌ها و ناشنیده‌ها یک نمونه چهار هسته‌ای بر پایه معماری معمول ARM است که تاکنون دو نمونه از آن توسط Nvidia با چیپ‌ست Tegra 3 و Qualcomm با چیپ‌ست Snapdragon S4 ارائه شده است و به احتمال بسیار فراوان پردازنده مورد استفاده در iPad 3.0 متفاوت از دو نمونه پیش از این ارائه شده برای این کلاس است امری که Korea Times نیز با اشاره به سامسونگ بعنوان سازنده دوباره چیپ‌ست‌های اپل کاملا آن را تائید کرده است. حضور مجدد سامسونگ در این رده علیرغم اختلاف‌های شدید این دو شرکت بر سر Patent ادعائی دو برند نیز در نوع خود بسیار قابل توجه است.

۳- صفحه‌نمایش iPad 3.0

مهمترین مشخصه آی‌پد جدید بدون شک صفحه‌نمایش آن است پنلی که علاوه بر پیش‌بینی حضور فناوری Retina display از یک نکته مثبت فوق‌العاده دیگر نیز برخوردار است که آن در کلاس کاملا متمایزی از دو پنل مشابه دیگر در نسل‌های قبلی iPad جای می‌دهد وضوح این پنل بر طبق تقریبا تمامی اطلاعات به بیرون رخنه کرده رقم مافوق تصور ۱۵۳۶×۲۰۴۸ پیکسل!

یعنی چهار برابر تعداد پیکسل های iPad 2 فعلی‌ست که فشردگی پیکسلی حاصل از این رزولوشن در یک فضای ۹٫۷ اینچی علاوه بر ایجاد تجربه بی‌نظیر در این کلاس بار دیگر برتری بی چون و چرای iPad 3.0 بر تبلت‌های رنگارنگ اندرویدی را در مسئله کیفیت تصویر کاملا به رخ می‌کشد. در مورد شرکت سازنده این پنل هنوز گمانه‌زنی‌های متعددی مابین سامسونگ، ال‌جی و شارپ صورت می‌پذیرد که البته بر طبق آخرین اخبار ظاهرا گزینه نهائی منتخب اپل شرکت شارپ خواهد بود چرا که علاوه بر حضور محصولی مشابه با وضوح ۱۵۳۶×۲۰۴۸ پیکسل در تولیدات جدید این شرکت از فناوری dual LED lightbar نیز در این پنل استفاده شده که راه حل جدید اپل در افزایش میزان روشنائی پنل‌های این شرکت است.

علت استفاده از dual LED lightbar بدلیل وضوح بالا و فشردگی پیکسلی بسیار زیاد پنل است که در صورت عدم استفاده از منبع روشنائی جدید این پنل تا ۵۰ درصد از روشنائی خود را در مقایسه با نسل قبلی از دست می‌دهد که این برای iPad که همواره از جمله بهترین نمونه‌ها برای کارکرد در نور مستقیم خورشید است نکته منفی مشهودی محسوب خواهد شد.

استفاده از فناوری dula LED lightbar با اینکه مشکل نور صفحه‌نمایش را برطرف می‌کند اما از سوی دیگر در مصرف باتری دستگاه نیز تاثیری منفی برجای می‌گذارد؛ تضادی که باید تا لحظه ارائه دستگاه به انتظار پاسخ اپل برای حل آن نشست.

۴- اتصالات بی‌سیم

یکی دیگر از نکات جالب توجه در مورد iPad 3.0 اتصالات بی‌سیم پر سرعت آن است جائیکه بجز گزینه همیشگی ۳G این بار بر طبق اخبار نسبتا موثق قرار است با جایگذاری چیپ Qualcomm 4G LTE Gobi 4000 قابلیت نسل چهارمی LTE نیز به لیست اتصالات iPad 3.0 افزوده شود که این مورد به احتمال فراوان به مدل‌های ارائه شده در آمریکا (با نام احتمالی iPad 3.2) تعلق می‌گیرد.

۵- سیستم‌عامل

با توجه به برنامه زمان‌بندی ارائه شده برای آپدیت نسخه جدید iOS در ماه مارچ، به احتمال قریب به یقین از ورژن ۵٫۱ در iPad 3.0 استفاده خواهد شد.

۶- کانکشن داک

از جمله اطلاعات جدید در مورد مشخصات iPad 3.0 کانکشن اختصاصی اتصالات سیمی و داک دستگاه است که با اینکه همچنان یک نمونه ۳۰ پینی‌ست اما ظاهر و شکل آن با تغییر نسبت به قبل روبرو شده و از لحاظ ابعاد و اندازه بسیار کوچک‌تر شده است.

بدین‌تریب در صورت صحت اطلاعات ارائه شده در این زمینه، داک‌های جدید iPad 3.0 قابل استفاده برای کانکشن‌های بزرگ‌تر مدل‌های پیشین این کلاس نبوده و مطمئنا تبدیل‌های جدیدی برای هماهنگ کردن این دو درگاه ارائه می‌شود.

۷- قابلیت NFC

شرکت اپل علاقه فراوانی به فناوری Near Field Communication یا NFC دارد و اطلاعات پراکنده‌ای در زمینه حضور NFC در آیفون ۵ و به طبع آن iPad 3.0 منتشر شده است البته نوع استفاده اپل از NFC ظاهرا تنها به مواردی همچون کیف پول الکترونیکی و موارد مد نظر گوگل در این زمینه محدود نمی‌شود و به احتمال قوی مفهوم NFC برای اپل به قابلیت remote computing نیز کاملا گسترش خواهد یافت جائیکه بعنوان مثال کاربران با قابلیت NFC قادر خواهند بود تا اطلاعات فراوانی از کامپیوتر دسک‌تاپ خود به همراه تنظیمات را با کمک آیفون یا آی‌پد در هر لحظه به Mac دیگری منتقل کنند.

۸- حافظه جدید

آی‌پد ۲٫۰ با ظرفیت‌های ۱۶/۳۲/۶۴ گیگابایت به بازار ارائه شد اما در مورد iPad 3.0 حضور ظرفیت جدید ۱۲۸ گیگابایت با توجه به بهبودهای متعدد صورت گرفته در دستگاه چندان دور از واقعیت نخواهد بود البته حضور این مقدار بالای حافظه تا حدود زیادی به وضعیت اقتصادی شرکت‌های آسیائی سازنده حافظه برای اپل بستگی خواهد داشت.

۹- پورت Thunderbol

عدم حضور پورت USB در دو نسل قبلی iPad به روشنی از عدم علاقه اپل به بکارگیری این پورت در محصولات این برند حکایت دارد امری که در مورد iPad 3.0 نیز با درصد بالائی از اطمینان تکرار خواهد شد اما داستان پورت جدید Thunderbolt قضیه هیجان انگیز دیگری‌ست؛ این پورت که در حقیقت اختراع اینتل با نام اولیه Light Peak بوده و توسط اپل با نام تجاری Thunderbolt در نسل جدید MacBook Pro های این شرکت در دسترس قرار گرفته است ترکیب جالبی از دو پورت PCI Express و DisplayPort در قالب یک درگاه سریال مشترک با هزینه پائین و سرعت بسیار بالاست (بروی کاغذ تا ۱۰۰Gb/s در یک جفت کابل نوری تا ۱۰۰ متر و در کابل مسی تا ۳ متر) که این دو اطلاعات متفاوت تصویری و دیتا را در مبدا با یکدیگر ترکیب نموده و در مقصد برای استفاده جداگانه از یکدیگر تفکیک می‌کند.

امکان اتصال هاب و افزایش تعداد پورت‌ها به ۷ عدد که دو تای آنها توسط DisplayPort به نمایش محتوای با کیفیت بالا خواهند پرداخت در کنار انطباق آن با فناوری قبلی DisplayPort و تبدیل‌های این پورت به DVI، HDMI یا حتی VGA قدرت فراوانی به فناوری Thunderbolt بخشیده است.

ظاهرا بر طبق ناگفته‌ها و ناشنیده‌ها صحبت‌هائی مبنی بر حضور Thunderbolt در iPad 3.0 بگوش می‌رسد.

۱۰- قطر بیشتر

پس از سالها مسابقه کاهش ابعاد و بخصوص قطر دستگاه حالا iPad 3.0 به احتمال قوی بر خلاف تصور دستگاهی با قطر بیشتر نسبت به نسل قبلی این کلاس است چرا که علاوه بر ماژول‌های جدید با قطر بیشتر همچون دوربین و پنل صفحه‌نمایش، مشکل بزرگ اپل در کاهش قطر یعنی فناوری dual LED lightbar برای تامین نور پنل همچنان پا برجاست امری که بر طبق پیش‌بینی‌ها تا ۰٫۷ میلیمتر به قطر نهائی دستگاه می‌افزاید.

علاوه بر موارد گفته شده در بالا نکات جدید و پیش‌بینی‌های دیگری نیز برای iPad 3.0 صورت گرفته شده است که از آن جمله می‌توان به جایگذاری کارت‌خوان SD از طریق اداپتور جداگانه، تغییر دوربین و استفاده از نمونه‌های جدیدتر و بهتر، حضور gesture control (چیزی مشابه kinect مایکروسافت) و استفاده از الیاف فیبر کربن در ساخت بدنه دستگاه اشاره کرد.

http://tabletdimo.blogfa.com
http://tabletsony.blogfa.com
http://tabletgoogle.blogfa.com
http://tabletdell.blogfa.com
http://tabletapple.blogfa.com
http://tabletsumsung.blogfa
http://tablrtiranian.blogfa.com

http://tabletapple.blogsky.com
http://tabletsony.blogsky.com
http://tabletdell.blogsky.com
http://tabletsumsung.blogsky.com
http://tablethp.blogsky.com
http://tabletirani.blogsky.com


http://tabletdell.mihanblog.com
 http://tabletsumsung.mihanblog.com
http://tabletsony.mihanblog.com


http://tablethp.persianblog.ir
http://tabletsony.persianblog.ir
http://tabletirani.persianblog.ir
http://tabletsapple.persianblog.ir

تبلت اپل

تبلت چیست؟
به رایانه های قابل حملی که سیستم ورود اطلاعات آن بوسیله ی صفحه ی لمسی (toch screen) است تبلت گویند. از ویژگی های بارز آن می توان به شکل و سایز منحصر به فرد و ارتباط بیسیم و قابلیت اتصال آن به شبکه های محلی یاد کرد. همچنین تبلت ها دارای سیستم عامل های گوناگونی هستند که بعضی از آنها مانند مانند سیستم اپل (ios) ویا اچ پی (webos) مختص محصول خود آن شرکت هستند، اما اکثر تبلت ها از سیستم عامل های ارائه شده توسط شرکت های تولید کننده نرم افزار استفاده می کنند که در این زمینه می توان به سیستم windows 7 از ماکروسافت و یا android گوگل اشاره کرد.
تاریخچه:
پروژهای که در سال 1989 در مرکز مطالعات شرکت اپل شروع شد، اولین بار در سال 1993 با نام newton به بازار عرضه شد،اما گام دوم تکمیل این محصول را باید ازآن شرکت مایکروسافت دانست که در سال 2001 به ارائه سیستم عامل xp با نام تبلت پرداخت.همچنین برای اولین باری بود که نام تبلت به آن اطلاق شد و باید ریشه ی این اسم را در شرکت مایکروسافت دانست نه اپل. از ویژگی های این محصول ماکروسافت می توان به قلم نوری و صفحه لمسی که امکان تایپ دستی را بر روی آن فراهم می آورد اشاره کرد. این مدل را می توان آغازگر ورود برندهای دیگر بجز اپل ، ابداع کننده ی در آن زمان منزویش دانست. اما در نهایت سال 2010 را باید سال ورود باشکوه اپل به بازار تبلت دانست . اتفاقی که هواداران بیشمار اپل مدتها منتظر آن بودند بالاخره در این سال تحقق یافت و اپل توانست با اقتدار کامل سکان هدایت بازار این محصول را بار دیگر در دست گیرد.
محاسن و معایب :
مزیت تبلت نسبت به نوت بوک و البته نت بوک وزن و سایز آن است که امکان استفاده از آن را در شرایط های گوناگونی چون هنگام نشستن بر روی مبل، در حال دراز کشیدن و یا حتی هنگام راه رفتن به راحتی هر چه تمام تر فراهم می آورد.
اما در مورد معایب این محصول می توان به صفحه ی لمسی آن اشاره کرد که علاوه بر آنکه در موقعیت های مختلف در معرض آسیب دیده گی قرار دارد امکان تایپ با آن را بسیار دشوارتر از کیبرد های سنتی کرده است . همچنین این دستگاه نسبت به نت بوک ، لپ تاپ و pc ها دارای قدرت پردازش پایین و به تبع امکانات و کاربری کمتری است .
سیستم عامل :
همانطور که در بالا اشاره شد این محصول در بازار خود سیستم عامل های(os) گوناگونی می بیند که می توان از ios, android,windows به عنوان مطرح ترین ها اشاره کرد.با ورود ipad در سال 2010 که سیتم عامل ویژه اپل (ios) بر آن نصب بود ios توانست با فروش خوبی که در این محصول داشت به تنهایی بیش از 90 درصد سهم سیستم عامل ها را به خود اختصاص دهد . اما در طی یکسال گذشته شرکت گوگل که به تازه گی توانسته عنوان برترین برند سال 2011 را کسب نماید بی کار ننشسته و با ارائه ورژن های مختلف از آندروید با نام" هانی کام" توانسته رشد خوبی را در این زمینه داشته باشد.موسسه ی آمار و اطلاعات بین المللی (IDC)در آخرین گزارشات خود، سه ماهه ی سوم2010 را با داشتن 93 درصد از آن iOS دانست، این در حالی است که در این دوره android حضور قابل توجهی در بازار نداشته است. اما در سه ماهه آخر 2010 با ورود گلگسی تب سامسونگ که اصلی ترین مجرای عرضه آندروید به حساب می آید توانست 17 درصد بازار را بدست آورد. همچنین xoom Motorola با آنکه از اصلی ترین ارائه دهندگان آندروید به حساب می آید در سه ماهه ی نخست 2011 تنها 3/2 درصد از سهم بازار را کسب کرد، که به عقیده ی برخی کارشناسان این میزان شکستی برای Motorola به حساب می آید. گرچه همچنان اپل با در اختیار داشتن بیش از 60 در صد همچنان در صدر قرار دارد ولی نسبت به سال گذشته 30 درصد از سهم خود را به گوگل تقدیم کرده است.
اما در مقام مقایسه می توان داشتن طراحی زیبا ، سادگی، قابلیت airply و از همه مهم تر ویژگی های سخت افزاری مناسب را از ویژگی های سیستم عامل اپل دانست و در مقابل سیستم آگاه سازی آسان، مولتی تسکینگ کارآمد،صفحه خانگی مناسب ،ابزار های منحصر به فرد دوربین و در نهایت خرید آسان برنامه ها روی مرورگر و بدون نیاز به هماهنگ سازی را از عوامل متمایز کننده آندروید دانست.
بازار جهانی فروش تبلت :
در حال حاظر اپل با داشتن نزدیک به 80 درصد از سهم بازار یکه تاز این عرصه است. جدی ترین رقیب آی پد یعنی گلکسی تنها 4 درصد این بازار را در اختیار دارد. اما با گسترش و تکمیل سیستم عامل گلکسی (آندروید) که در حال حاضر در زمینه گوشی های همراه توانسته سهم قابل توجهی را از اپل بگیرد انتظار می رود در زمینه تبلت هم این روند ادامه پیدا کند ودر آینده ای نه چندان دور شاهد گسترش بازار فروش تبلت های آندرویدی باشیم.
تبلت در ایران :
در ایران نیز تبلت عضوی تازه وارد در بازار ITمحسوب می شود. اما با توجه به موج فراگیری که در سطح جهان ایجاد شده ایران را نیز تحت تاثیر قرار داده و در آینده ای نه چندان دور می توان استقبال خوبی را از تبلت ها شاهد بود.
در اولین سنجی صورت گرفته در باشگاه اسپیرو با موضوع شاخص محبوبیت برند در بازار تبلت در هفته سوم مرداد ماه 90 آی پد رهبر بازار تبلت توانسته است با کسب 50 درصد در جایگاه اول قرار گیرد مقامی که گرچه برترین جایگاه است اما شاید از آی پد انتظار کسب درصد ی بیش از این برود ، ولی از دلایل تفاوت درصد سهم اپل نسبت به بازار جهانی را می توان مشکلات گمرکی و ورود نه چندان آسان این برند به بازار و به تبع نداشتن نماینده رسمی و خدمات پس از فروش آن نماینده دانست. اما سامسونگ برند کره ای که سالهاست با ارائه سبدی نسبتا کامل و با کیفیت در زمینه لوازم الکترونیکی اعم از گوشی های موبایل، لوازم خانگی و صوتی و تصویری و خدمات پس از فروش مناسب توانسته اعتماد مشتریان ایرانی را جلب کند در زمینه تبلت هم دارای موفقیت نسبی بوده و با کسب 29 درصد در جایگاه دوم این نظر سنجی قرار گرفته است . همچنین ایسوس که با ارائه تبلت با قابلیت اتصال به کیبرد جانبی اش، مشکل برخی کاربران که برایشان کار با صفحه لمسی دشوار است را آسان نموده توانسته با کسب 18 درصد در جایگاه سوم قرار بگیرد.

 

 


 

 آینده تبلت :
موسسه تحقیقات و مشاوره ای isuppli در تازه ترین گزارشات خود رشد تبلت در سال 2015 را 1200 درصد اعلام کرد. رهودا الکساندر مدیر پژوهشی این موسسه معتقد است که سه موج باعث گسترش بازار تبلت ها می شود .موج اول به عرضه ی ای پد و سیل تقاضا برای آن در سال 11-2010 مربوط می شود. موج دوم مربوط به ورود سیستم عامل آندروید به عرصه تبلت ها و در نهایت هم موج سوم در سال 2013 منجر به ظهور windows که عاملی اساسی برای ورود تبلت ها به باراز رایانه هاست به وقوع می پیوندد. الکساندر فروش تبلت در سال 2010 را 17.4 میلیون دانست وپیش بینی کرد که این مقدار به 242 میلیون در سال 2015 برسد. همچنین وی معتقد است که در سال 2013 که سیستم عامل های ویندوز و لینوکس به کمال خود می رسد و دیگر شاهد حضور اپل در مقام رهبری بازار تبلت نخواهیم بود مگر آنکه اپل مجددا بازار را با محصول جدید دیگری شگفت زده کند.
همچنین در پیش بینی که توسط کارگروه تخصصی مدیریت ومهندسی الکترونیک در امریکا(forrester) منتشر شده است، میزان سهم رایانه های شخصی ، لپ تاپ ، نت بوک و تبلت ها را در بین سالهای 2008 تا 2015 مورد بررسی قرار داده است. از نکات قابل توجه در این پژوهش می توان به کاهش سهم pc ها از 45 در صد به 18 درصد در سال 2015 اشاره کرد که این میزان سهم در اختیار تبلت ها قرار خواهد گرفت .همانطور که در نمودار مشخص است سهم تبلت در سال 2010 تنها 6 درصد بوده است اما در سال 2015 این رقم به 23 درصد خواهد رسید. نکته قابل توجه در این پژوهش ثابت ماندن سهم لپ تاپ و نت بوک ها در بازار است.
همانطور که دیدیم تبلت پدیده ای نو ظهور در عرصه IT قلمداد می شود .اما در مورد آینده تبلت و نقش آن در بازار IT دو نظریه از سوی کارشناسان این حوزه مطرح است . نظر اول این است که آیا این محصول می تواند همانند لپ تاپ ها که با ورودشان از سهم بازار pc ها کاسته و با ارائه قابلیت های آسان تر ی همچون وزن کم، ابعاد کوچک و حمل آسان و... روز به روز آنها را منزوی تر نماید، تبلت ها هم می توانند جایگزین لپ تاپ ها گردند. اما عده ای دیگر از کارشناسان بر این عقیده اند که جنس حضور تبلت ها با انواع پیشین رایانه ها متفاوت است و هیچ گاه نمی توان از آنها چنین انتظاری داشت و باید پذیرفت که تبلت کالایی است که هیچ گاه نمی تواند کارایی یک رایانه را داشته باشد، بلکه دستگاهی است که تنها برخی از قابلیت های رایانه را برخوردار خواهد بود.اما اینکه نظر و پیش بینی کدام دسته از کارشناسان در مورد تبلت ها صحیح است موضوعی است که تنها با گذر زمان مشخص خواهد شد.